Bazen araçlar, amacı gözden kaçıracak kadar öne çıkabiliyor. E ticarette elde edilmek istenen temel sonuç kardır. İster marka bilinirliğine yönelik, ister ürün PR’ına yönelik olsun tüm pazarlama faaliyetlerinin temel amacı satmaktır. Satma hedefinden uzaklaştıkça, ölçümü zorlaşan, faydası değerlendirelemeyen kampanyalarla boğuşmak zorunda kalırsınız.
Bu sebeple tüm ara hedefleri, temel hedefe ulaştıracak şekilde, aynı kurgunun parçaları olarak düzenlemelisiniz. Dönüşüm, ara hedefleri ve temel hedefleri belirleyecek şekilde, her sektör için farklı bir tanımı ifade edebilir. Ancak ticari faaliyet sürdüren her işletme için temel dönüşüm satıştır. Temel işlemin e ticaret üzerinde tamamlanmadığı durumlar da dahil olmak üzere, farklı yapılarda dönüşüm değerleri belirlemek mümkündür.
Bu noktada, onu bilmeden kazanamayacağınız temel bir veriden bahsetmek gerekir: E Ticaret Dönüşüm Oranı
Basit ifadeyle e ticaret dönüşüm oranı, her yüz tıklamada kaç tane dönüşüm/sonuç/hedef/satış vb. elde ettiğinizi gösterir. Hesap yöneticileri genel kanı olarak, her 100 tıklamadan/oturumdan 1’inin satışa dönüşmesini ideal olarak kabul eder. Google Analytics hesabınızdan erişebileceğiniz bu veriye biraz daha yakından bakalım…
Bir çok sektör için ideal bir dönüşüm oranı ifade edilse de başarının kriteri sizin kar odağınız ile ilgilidir. Tıklama başına kaç dönüşüm elde ettiğiniz, yaptığınız reklam kampanyasının hedef kitleyi belirleme başarısına yönelik önemli bir kriterdir. Günde aldığı 1000 tıklamaya karşın yalnızca 1 satış gerçekleştiren bir firma için birşeylerin doğru gitmediği düşünülebilir… 1000’e yakın kişiyi maliyetine katlanarak sitenize yönlendirmişsiniz, ancak 1000 kişi, siteyi açma amacınız olan satışa (dönüşüme) yönelik bir faaliyet gerçekleştirmemiş demektir. Tabi ki, satış tek aşamada gerçekleşen bir eylem değildir. Bir bir süreç işidir. Ve başarı ölçümü tek veri ile değil bir çok veri göz önünde bulundurularak yapılır. ancak, kaba da olsa, bir ideal kriteri belirlemenin faydası olacaktır.
Ancak bu kritere kendi firmanıza yönelik daha spesifik bir anlam katmak adına:
- sektördeki tüketim alışkanlıkları,
- sektördeki tüketici davranışları,
- satınalma döngüsü,
- sektördeki tüketim hızı,
- sektördeki tüketim sıklığı,
- birim maliyet başına getiri,
- kısa,orta,uzun vadeli hedefler,
gibi birçok faktörü de değerlendirmek gerekir.
İnternet pazarlamacılığındaki bir çok kriter gibi e-ticaret dönüşüm oranını da tek başına değerlendirmek sağlıklı bir sonuç vermeyecektir. Tıklama başına maliyet, ürünün satış değeri, karlılık gibi verileri de hesaba katan dönüşüm analizleri mevcut durumu daha iyi yorumlamanıza olanak tanır.
Her 1000 tıklamada 1 ürün satmış olmak kulağa hoş gelmiyor olsa da, bu, özellikle tercih edilmiş bir planlama da olabilir. Tercih edilen bu durumda da tıklamaların maliyetleri ve ürünün satış değeri arasında olumlu bir ilişki bulmak mümkündür.
Dolayısıyla dönüşüm oranlarını trafik kaynağı, kampanya, grup ve anahtar kelime bazında değerlendirmek daha sağlıklı sonuçlar bulmanıza sebep olacaktır.
İnternet pazarlamasının en can alıcı noktası da aslında burada devreye girmektedir. Dönüşüm rakamlarınız ne olursa olsun, rakamları iyileştirmenin mutlaka daha iyi bir yolu bulunur. Bu sebeple, tüm pazarlama planları bir kartopu gibidir. Mesele, bu kartopunu daha da büyütecek stratejileri her geçen gün iyileştirmektir.
Sonraki yazımızda dönüşüm oranları iyileştirmenin yollarını arıyacağız…
Kaynak